sâmbătă, 9 noiembrie 2013

GEORGE BACOVIA, SCÂNTEI GALBENE (1926)


GEORGE BACOVIA
(17 septembrie 1881 - 22 mai 1957)
 


SCÂNTEI GALBENE (1926)



VÂNT



Toamna a ţipat c-un trist accent,

Văzul cade neatent,

Vântul sună lemnăria,

Bate gol, în poloboace, butnăria.



Lângă uşă frunzele s-au strâns,

De departe vin ecouri vechi de plâns,

Brumă, toamnă literară,

Pe drum prăfăria se duce fugară.



Şi-am stat singur supărat

În zăvoiul decadent,

Şi prin crengile-ncâlcite mi-am notat

Versuri fără de talent.



NOTE DE PRIMĂVARĂ




Verde crud, verde crud...

Mugur alb, şi roz şi pur,

Vis de-albastru şi de-azur,

Te mai văd, te mai aud!



Oh, punctează cu-al tău foc,

Soare, soare...

Corpul ce întreg mă doare,

Sub al vremurilor joc.



Dintr-un fluier de răchită,

Primăvară,

O copilă poposită la fântână

Te îngână

Pe câmpia clară...



Verde crud, verde crud...

Mugur alb, şi roz şi pur,

Te mai văd, te mai aud,

Vis de-albastru şi de-azur.



GOL



Dă foşnet frunza măruntă,

Umbra e rece-n pădurea sonoră –

O mirare tăcută, poate cruntă,

O ameţire de toamnă, de-o horă.



Un haos vrea să mă ducă

De unic uitând, şi de număr –

Un foşnet uscat mă usucă,

Pe-un arbore plâng ca pe-un umăr.



Şi sfârâie-o ploaie uşoară

Pe râpi, pe pădurea uscată –

Caverna de-odinioară...

Şi zarea-ntunecată...



VALS DE TOAMNĂ



La geamuri, toamna cântă funerar

Un vals îndoliat, şi monoton...

– Hai, să valsăm, iubito, prin salon,

După al toamnei bocet mortuar.



Auzi, cum muzica răsună clar

În parcul falnic, antic, şi solemn, -

Din instrumente jalnice, de lemn,

La geamuri, toamna cântă funerar.



Acum, suspină valsul, şi mai rar,

O, lasă-mă acum să te cuprind...

– Hai, să valsăm, iubito, hohotind,

După al toamnei bocet mortuar.



DIMINEAŢĂ



O cafea neagră... şi-o ploaie de gheaţă,

Când spirtul mai arde culori în odaie –

O privire pe-o carte, pe straie,

Şi pasul mă-ndrumă în dimineaţă.



Cum frigul, tremurând ca o veste,

Tot plânge de-al meu şi de-al tău...

Tot mai mult am rămas cu ce este,

Şi plouă cu-o părere de rău.



Am uitat dacă merg... încă tot mă iubesc...

Am ajuns la timp, ocup şi un loc.

Dar gândul apasă cu greul său bloc...

E numai vedere... nu mai pot să vorbesc...



FRIG



Sunt lângă un gard rupt,

Şi vântul bate cu frunze ude –

Sunt mai urât, sunt supt,

Frigul începe sticla s-o asude.

Pe strada aplecată la vale

E-o toamnă ca o poezie veche –

Vântul împinge fusta femeilor în cale,

Cu una din ele nu mai putem fi o pereche.



Toamna rupe afişe şi flori,

E mai trist departe-n prăpăstii –

Să faceţi foc pe zi de mai multe ori;

O, trebuie să fie trist departe-n prăpăstii.



Fulgi de zăpadă rătăcitori...