Marin Sorescu, La Lilieci
(Cartea a treia – 1980)
Budică
-
Ia duceţi-vă, mă, la cucoana Mariţa,
Să mai îmi dea şi mie nişte tutun.
Cucoana Mariţa era bojeria, că el fuma boji.
Ştii, lumea când seceră, pe unde sunt boji,
Lasă bojii
aşa, şi aia era cucoana Mariţa care-l servea
Pe Budică. îi
aduceau copiii - erau toţi cu vitele pe câmp -
Foile de
boji, el le freca în mână vesel.
-
Să-i spui să-mi dea de-ăla mai uscat.
(Alegeam foile să fie mai uscate),
Le lua, le
freca în mână şi făcea ţigare,
Avea câte un
petec de hârtie la el.
Duminica fuma
boji, că tutunul era scump.
Sta cu
decoraţiile pe piept şi fuma boji
Din pipă,
duminica dintr-o pipă veche, pe care-o tot desfunda cu bontreciu
Decoraţiile
erau din război, de la '77. Fusese cu Panduru
(bunicul lui
Panduru, îl
Chema, nu
ştiu cum îl chema, nu Gheorghe, Dumitru).
Şi mai era
unul Patru Tudoran şi unul Mitroi.
Ăştia doi au
murit. Aveau un tablou la biserică.
Aşa, două
crengi, cum să zic, de stejar, împreunate
Şi cu
tricolorul în vârf.
Era cât o
icoană. Şi scria
„Petre
Tudoran şi Ion Mitroi, morţi pentru patrie".
Nu l-am mai
văzut tabloul ăsta, era pus la biserica a veche,
Dacă au
dărâmat ei biserica, de pe timpul lui Pazvante,
Ce să mai
aibă grijă de-o poză a unor bieţi eroi.
Pe Budică îl
chema Ion. (Era bunicul lui Mitrele şi al lui
Coţoarbă -
tatăl mumii lui Cotoarbă.)
Mama 1-a mai
prins, când era bătrân.
-
Era bătrân, vezi, dar mai putea merge cu vacile
La drumul Vâlcii. Avea o vacă neagră
şi una albă. Şi
Spunea
povesti, spunea şi de la război, cum au luptat ei.
Ascultau ăi
mai mari
Şi pe noi ne
trimetea după boji.
Scăpata cu o
piatră, cremene „Am o cremene bună!"
Şi cu
amnarul.
Iasca o
învăluia în cenuşă şi-o fierbea.
Se făcea
câlţoasă aşa şi moale. Iasca se cultiva în sălcii...
-
Ia suiţi-vă în sălciile alea mai bătrâne şi luaţi-mi
Pălăria,
Că mi-o duse
vântul acolo.
-
Nu e nici o pălărie.
-
Iasca aia! Să mă duc s-o fierb acasă, că mi-o ia
altul.
Şi când mergeam pe baltă, Budică ne ruga:
-
Mă, intraţi voi, moşule, colo-n baltă şi băgaţi
mâinile-n
-
Nămol
Şi luaţi
lipitori.
Şi-i duceau
copiii lipitori şi el le punea pe picioare.
Sta cu
picioarele-ntinse şi punea lipitorile şi sugeau
Lipitorile
Reumatismul
de la '77. (Atunci zicea el că mersese mult târâş, târâş
Prin apă, cu
şpanga deasupra, să nu se ude.) Şi sugeau
Lipitorile
Din unchiaş
până cădeau pline de sânge...
Alea erau
doctoriile lui de reumatism,
Că-l dureau
picioarele, că erau umflate.
Lipitorile
sunt bune la toate, zicea, nu te costă nimic,
Doar că nu
ţin de cald. Ba şi ţin o ţâră.
Fuma boji, se
trata cu lipitori
Şi duminica
îşi punea cele două decoraţii,
Care-i dădeau
dreptul să fumeze boji şi să-şi verse
Sângele pe la
baltă.
Gheorghiţa lui Ceapă
Mitru Ceapă
şi cu Tufăriş cântau din caval.
Aveau nişte
cavale lungi
De trei
sferturi de metru,
De-abia
ajungeau cu mâinile pe găurile alea.
Durluiau la
umbră acasă,
Ori iarna.
Atunci stătea Ceapă în pat, culcat, şi le zicea.
Cepoaica,
femeia lui Mitru, rânjea şi râjnea. Şi el cânta.
Ea râjnea
boabe, să facă mămăligă.
După aia,
cântăreţii se opreau şi-şi discutau întâmplările de vară.
- Mă,
când ne duceam pe la Marmizon!
Pe la Grădina
Icoanei! Pe la Antim... Care, mă? Colo
La Antim!
Vindeau ceva,
cărbuni, avea oraşul cărbuni,
Cu asta
mergea capitala atunci, cu fum, ca satul.
Ei, cu
cobiliţele cu cărbuni, erau negustori, cărbunari...
Şi la urmă
se-ntorceau la vatră, acasă, cu nimic, cu câte-o
Tecşilă după
gât, ca Bâţu. Petreceau acolo,
Femeile
munceau. Ziceau că au oamenii la Bucureşti
Şi ei veneau
cu câte-un caval de-un metru.
Gheorghiţa,
femeia lui Ceapă, era vrenică.
O femeie
slabă şi cu ochi albaştri.
Dacă mergeai
cu ea la muncă, nu te lăsa să pui jos.
O chemam să
ne ajute şi nouă. Şi osteneam. Ziceam:
- Hai, nepoată,
să mai stăm jos.
-
Ho, mai dăm aşa până pi colo. Mi-arăta un loc.
Când
ajungeam, mai lungea iar. „Ho, că tot mai dăm."
-
Nepoată, ce ţi-a adus nepotu Mihai?
- Nimic. Păi,
nu mi-a adus nimic niciodată.
Lua copiii mici cu ea.
Făcea o ţâră
gaură în pământ
Şi-i băga cu
fundu-n ea, să nu plece.
Şi la masă îi
lua şi pe ei, să le dea mâncare.
Mânca şi-i
ţinea şi pe ei în braţe.
Şi odată
copilul s-a pişat în strachina cu fasole.
Şi oamenii,
câţi erau aşezaţi jos, au început să râdă toţi.
Şi femeia de
pusese masa a dat să lapede -
Şi Gheorghiţa
a luat strachina:
„Lasă, c-o
mănânc eu,
Că mi-e că
n-ajunge la oameni
Că mie nu
mi-e silă,
Că e copilul
meu".
Şi maica (ea
avea oameni la secerat, pe Stava)
I-a luat-o
din mână, şi-a lepădat-o, a spălat strachina şi-a pus alta.
- Las-o, c-avem mâncare.
Da' cum s-o
fi simţit ea de rău, dacă a văzut copilul ei
Că-i făcuse
una ca asta!
Aşa munceau
femeile ca nişte roabe,
Aduceau lemne
cu capul,
Mălaiul îl
râjneau,
Că aveau
puţini porumbi.
„Mă, râjnii o
strachină,
Şi făcui o
ţâră mămăligă mai proaspătă.
Asta era
muierea lui Ceapă, Gheorghiţa.
Copii, unul a
fost Coadă.
Şi altul -
ăsta de povestii cu masa -
Era de-o samă
cu tata,
A murit pe
front, în 1917.
Gogu lu
Ceapă. Era un băiat frumos.
Femeile se
canoneau mult cu copiii,
Că bărbaţii,
când a-nceput să le miroase lor negustoria,
Când a ajuns
şi-n Bulzeşti ceva din lumina Bucureştiului,
Unde vii şi
te pricopseşti, că nu trebuie să te mai
Încrezi în
pământ,
Se duceau
făcuţi tâlv la vale,
Vindeau
cărbuni prin Dealul Spirii
Şi veneau
acasă alicniţi, izâniţi şi tot muierea
Trebuia să le
râjnească.
Iar copiii,
mai venea câte-un război,
Plecau... şi
parcă n-ar fi fost niciodată.
Ambacu
Pui ambacu pe
nişte mâini şi picioare,
Fă treabă,
munceşte,
Fugi,
aleargă!
Toată viaţa
alergi cu ele
Şi zici că de
ce te dor picioarele.
Moşu zicea
aşa.
Avea 88 de ani, îl
trăgea Ionică pe mâini.
-
Păi, te dor?
-
Păi, mă dor.
Toată viaţa
pui ambacul pe nişte mâini şi nişte picioare.
Ce să facă şi
ele, săracele, cât să ţină?
Le vine odată
vremea. De an am început s-o târomesc.
Sunt ca oaia
aia târsână, slabă şi amărâtă. A intrat scala-n
Oase.
-
Lasă că Sultana are şi ea peste optzeci
Şi merge tatarigă,
Aşa o vezi pe
drum, iute, iute, zicea mama,
Care se văita
mai rău decât bunicul c-o dor picioarele,
Dar se gândea
să-l încurajeze.
- Ce, că atâta jirfă de viaţă-am făcut!
Prea jirfă mare! Ofta.
Zicea că nu-i
place, că acum seara-n sat
E o ţipenie
de mormânt,
Nu trece
nimeni la deal, nimeni la vale,
Nimenea nu
cântă...
-
Lasă, tată, că aşa era şi-nainte.
-
E, nu era aşa. Da' şi când era linişte, era bine,
Abia aşteptam să vă culcaţi, ca să scriu.
Fusese logofăt şi-i plăcea să scrie. A-nvăţat carte
Pe nisip, cu învăţătorul Matei Bulzescu.
La urmă - pe hârtie. Scria foarte
frumos,
Nişte litere parcă le picta.
Şi de multe
ori avea peniţa legată cu aţă de-un surcel
Că tocurile
le luau copiii, cele şase fete.
Le căta, dacă
nu le găsea,
Lega peniţa
de-un surcel Şi ce scris scria!
Acum, uite
că-1 dor mâinile.
„Freacă-mă
aşa cu gaz, iaca pe-aici pe la-ncheieturi
Mâinile nu se
mai aduc,
Nu pot să mai
strâng în pumn.
Mi-au ieşit
noduri la deşte,
Mă dor când
strâng palma.
Picioarele
umflate... of, of!"
Mătăuzul
Ciula îşi
cârpea basmaua
Cu un petec
mare.
Petecul era
mai nou şi basmaua mai ieşită. Şi se vedea.
-
N-avusei nici aţă neagră şi dedei şi cu albă.
-
Ce dracu făcuşi, Ioană, aci?
-
Ei, păi, o iau la lemne (Aducea lemne cu capul),
O mai iau cu vacile.
Tata zicea:
- Uite, fir-ar a deavu, un cap are.
Cât e capul
de mare? O palmă. Dacă nici în palma asta
N-are ce pune
întreg! Cârpeşte şi baticul!
Când oi vedea
muierea cu basmaua cârpită
În cap, dacă
n-are ea nici în creştet să pună un petec
Întreg,
Să n-o mai
văd, mi se-ntunecă,
Merge ca
mătăuzul cu petecul în cap.
Cu capul gol
nu se pomenea
O femeie
măritată. Era ruşine. Odată ce se mărita
Termina cu
capul gol
- Şi punea petecul.
Ameninţarea prunilor
Prunii noştri
din Răculeţu nu rodeau,
Înfloreau şi
prune nu făceau.
Nişte oameni
îl învaţă pe tata:
- Să te duci
să-i mai ameninţi cu securea.
- Adică, să-i
taie? se amesteca Nicolae în vorbă.
El nu ştia obiceiurile vechi.
-
Nu, doar să le-arate aşa securea.
-
Şi ce să zic?
- „Ori faci
prune, ori te tai."
S-a dus tata,
într-o dimineaţă,
Şi i-a luat
la rând:
-
„Ori faci prune, ori te tai", îl adusese şi pe Nicolae
Şi-l învăţase ce să zică: „Lasă, că face la anul".
Îl ierta,
trecea la alt prun:
„Ori faci,
ori te tai".
„Lasă-1, că
la anul încarci carul."
Era în ajunul
Crăciunului.
I-a ameninţat
tata pe toţi şi-a plecat cu sufletul uşurat
Da' prune tot
n-au făcut.
Iar pe ăia
buni, din vale, care dădeau roadă bună,
S-au dus unii
într-o noapte şi i-au tăiat.
Lemnul de
pruni face cărbuni buni.
Ăştia care
aveau de lucru la fierar,
Au tăbărât cu
securile. Ce să-i mai ameninţe?
I-au tăiat şi
gata.
Am rămas fără
pruni deloc.
După vreo
trei săptămâni s-a aflat.
A aflat cine
a fost, s-a dus la ei: Bine, mă orbeţilor,
Eu îi
corconesc şi voi vă bateţi joc?
Ce să le mai
facă? Hoţii au pus tagă.
Gânjul
Cei mai
înstăriţi îşi făcuseră car de fier.
Era o
noutate.
Adică avea
osii de fier,
Şi acolo mult
fier pe el,
Legate
roatele bine.
Făcea:
ţaca-ţaca-ţa! când mergea.
Că mai
înainte erau de lemn.
Tot din lemn,
numai nişte şine pe roate.
Gânjurile
erau de ulmi subţiri
(Puieţi de
ulmi), tăiaţi şi răsuciţi.
Făceau focul
în curte, pârleau la gânjuri
Până se
înmuiau ele,
Gânjul e
partea de sus a loitrei, de unde se prinde Leuca.
Şi când se
încărca prea tare carul,
Se frângea
osia.
„Fă, i s-a
frânt osia-n deal" -
Veneau acasă
şi făceau osii.
Roatele se
învârteau greu, vai de vitele alea!
Se rupeau şi
urechile proţapului.
Şi rămâneau
iar în deal. Inima era tot de lemn.
Zice: „Mi se
frânse inima. Plesni acolo pe gura inimei".
Moşul avea
car de lemn şi-l tot dregea.
Mereu se
rupea ceva. Bleaurile, japiţa,
Şublele
loitrei, şuşleţii, ciocâlteul, jiglele, cârceia, crucea
Cârceii,
răscolul, obada, de-i zic ăi mai bătrâni
Năplaţul -
nimic nu se mai ţinea. Ba se rupeau cuiele, tot
De lemn, ba
osia, ba fusul osiei, ba podul osiei, ba stragalia
Ba inima. Şi
dregea, dregea în curte.
-
Nu-l dai deavu, să-ţi faci un car de fier, că eşti
om avut.
-
Nu, că e bun, nu mi s-a mai rupt din hăl-an!
-
Care hăl-an? sărea maica.
-
An vară, fa!
-
Ce an vară? Alaltăieri e an vară? Nu te-a lăsat colo pe
Bisa,
S-a fărâmat,
s-a făcut surcele?
Toată lumea
are cară de fier, tu te canoneşti breazu.
Nu vezi că
s-a făcut împilostrit,
Nu vezi că nu
mai ai ce drege?
După aia Moşu
s-a-nfuriat,
Şi-a luat şi
car nou, şi căruţă,
Mergea ca
sucala. Ce car, ce căruţă!
Dar tot îi
mai plăcea să dreagă şi la ăl vechi, în curte, când avea timp.
Secerele de os
Spânu secera
şi lega la grâu.
Şi pe grâu,
ştii, trebuie să te laşi cu genunchiul,
Când faci
snopul.
Şi el avea
pantalonii rupţi în genunchi.
Şi i-a întors
cu turul înainte,
Ca să poată
lega. Aşa a venit la loc.
El lega în
urmă, după femeile care secerau înainte,
Vorbeau tare,
râdeau, cântau. Era frumos la muncă.
Şi la masă,
Măria Bălii dă cu ochii de el
Şi i se pare
ceva greşit la el. Îi ia sama bine
Şi începe să
se-nchine.
- Mă, tu te
uitaşi, mă, azi-dimineaţă
Cum luaşi
pantalonii?
-
Păi, cum îi luai, fă, cum îi luai? Se făcea Spânu
că nu ştie.
-
Păi, nu vezi, mă, că te-nchiotoraşi la spate?
-
Nu ştiu, că mă sculai de noapte.
-
Nărodule, du-te colo-n vale şi-ntoarce pantalonii,
Că se schimbă
vremea,
Se mai pune
vreun potop, ne-apucă-aci
Şi tu nici nu
poţi fugi aşa cu turu-nainte.
Mă, dacă te
trăsneşte cumva,
O să se mire
lumea, cum te-a răsucit bubuitura
În pantaloni,
de ţi-au venit nasturii la spate,
Ca la muieri.
Era un
râs!...
Spânu,
serios, se uita pe el
- Da'
ce-au pantalonii mei, că eu aşa-i port demult
Şi n-am observat nimic.
Şi Ana, fata
lui, îi ia apărarea:
- Mărie, păi să lege snopii,
Că se lasă cu
genunchii colo şi-l înţeapă cornecii.
Dar Măria
nu-l slăbea deloc.
Sta cu
mâinile-n şolduri şi se minuna:
- Ia
uitaţi-vă voi la ăsta! Păi, bine, mă nărodule...
Aşa era la secerat, distracţie,
Orice întâmplare era bună de râs.
Femeile, cum
mergeau aşa cocoşate, ca secerile din mâna
Ore întregi,
Că nu ştiai,
seceră cu secera ori cu ele însele
Sunt nişte
secere sticloase, de oase,
La masă se
mai destindeau o ţâră.
-
Spânule, când oi muri, să vii să-mi duci sfeşnicul,
Că ţi-am făcut prosop frumos
Cu podul
Jiului cusut.
Da' vezi cum
te îmbraci,
Că-mi întorci
procestiunea-ndărăt,
Dacă-mi vii
tot aşa cu turu-nainte...
-
Lasă, fă, când o să fii moartă, nu te mai uiţi tu acolo,
La nădragii mei...
Tu te uiţi în
sus şi numeri stelele
În
continuare, de unde-ai rămâne-n ziua aia
Cu număratul.
- Păi, de ce să
le ţin eu socoteală, mă,
Nu sunt socotite?
- Ba sunt, da'
fiecare trebuie s-o ia
De la început, să vadă că lipseşte una.
Şi
„Leatul" - aşa-i zicea
ea lui Spânu: „Leatule",
S-a ţinut de
cuvânt, i-a dus sfeşnicul.
(El şi cu
Măriniţă, cum or fi împărţit podul Jiului
De pe prosop
nu ştiu!)
Au găsit-o
moartă, după vreo trei zile.
Era cu lampa
aprinsă, cu mâna atârnată
Şi cu ochii
deschişi la lampă.
Şi nişte
găini, care dormeau cu ea,
Săreau pe
geam în sus, râcâiau cu ghearele să iasă.
Speriate de
linişte.
Spunea ea:
„Pe mine mă găsiţi moartă,
Că n-are cine
veni la mine.
Da' eu seara,
dacă mi-e rău,
Mă dau jos
din pat şi mă primenesc,
Mă gătesc de
moarte.
Dau lampa
mică şi-o las aprinsă, să fie lumânare".
Cât steiul
Coadă al lui
Ceapă a luat într-o zi la păscut vacile unchieşului
Ion Stanciu
(care-i era unchi). Asta se cam ţinea de
Drăcii, Coadă
ăsta. Se ţinea de zgoande. Le-a prins pe câmp,
Le-a legat şi
le-a ascuţit coarnele cu briciul.
Seara le-a
adus acasă, cu coarnele ca andrelele.
I le bagă în
curte.
-
Ţi-adusei vacile, unchiule. (N-a spus că sunt
ciungărâte.)
-
Bine, mă, îţi mulţumesc, da' nu mai vii şi tu
încoa'
Să-ţi dau un ou?
-
Nu mai viu, că mă strigă mama.
Abia când a văzut
ăl unchiaş coarnele vacilor aşa:
„Fir-ai al
iacacui de hoţ, ce-mi făcuşi tu mie!"
Da' ăla se
dusese, fugise. Acum vacile împungeau toate elea prin curte.
Găini, raţe,
oi,
A ţinut
muierea de vaci şi le-a retezat el coarnele
Cu
fierăstrăul.
Au mai stat
vreo două zile, l-a chemat cu vacile.
Copilul lui
Ceapă era curios că nu-i zice
Unchi-su
nimic. Vede coarnele tăiate şi tace şi el. „Ei, a uitat."
Şi moşul se
opreşte lângă o crăpătură:
-
Mă, Costiţă, vino-ncoace că intră un cârstei
In gaura asta.
Bagă mâna tu,
să-1 iei. Uite-aici, bagă repede mâna!
Şi-i arată
locul cu un furcel, pe care-l
Avea în mână,
în loc de ciomag.
Copilul
repede, să prindă cârsteiul.
Se apleacă,
se uită-n gaură şi moşul haţ! cu furcelul
I-l propteşte după gât şi-1 prinde cu
gura-n pământ.
Şi-l judecă:
- E, fir-ai
iacacui, ce-ai avut cu vacile mele?
- Că nu io, că
nu ştiu cine le-a prins în pădure...
(Cine să le prindă? Draci!)
S-a smucit
şi-a scăpat, dar l-a trecut o ţâră năduşala
Când s-a
văzut el prins de gât cu furcelul,
Ca în jug şi
băgat cu nasul în crăpătură.
Ş-i era frică
să nu sară şi cârsteiul să-1 muşte de nas.
A zis şi
Stanciu că s-a răzbunat.
Da' copilul
vine odată pe la el,
ÎI strigă şi
când se apropie moşul, sparie un porc care
Era în
prispă, fuge porcul şi-l ia pe moş călare.
- Iu, fir-ar iacacui, te ţâi de câra
mea,
Să mă omori.
Şi i-a mai
făcut Costică al lui Coadă al lui Ceapă una:
Moşul creştea
raţe.
Şi băiatul
vine c-o undiţă şi pune boabe de porumb în ea.
Balta era di
la deal de casă. Şi aruncă undiţa în apă.
Sta liniştit
pe mal. Raţa se repezea la bob
Şi el doar o
trăgea...
Aşa i-a
pescuit vreo cinci-şase,
Nu să le
mănânce, unele mai scăpau vii,
Aşa, de
plăcerea necazului moşului.
- Bine, mă, de-aia mă canonesc eu cu
ele,
Le toc vrej
şi le mestec şi cu câte-o troacă de nisip,
Ca să le ţâie
de foame, ca să mi le tragi tu din baltă
Cu bobul?
Jap! cu ciomagul după el.
Dar ăla,
sprinten, Era departe. Aşa era
Coadă al lui
Ceapă când era mic
Numai
năsărâmbe făcea, mai ales cu unchi-su Stanciu.
Vâlnicul de lână
Începuseră să
se năstimească poamele.
Când se
scutură florile se năstimesc poamele,
„Iete cum se
năstimiră porumbele", zicea Moşu Patru.
Iarba se
ivise e-he demult, la faţa pământului.
Stăteam pe
ciuci în grădină, să văd cum se iveşte
La faţa
pământului fasolea. Ea iese cu bobul în cap.
Inima aia se
face în jos şi bobul se sparge şi iese cu el în cap.
Mariţa de la
Moară trecea c-o hâţă de vite
Şi-o landră
de câini după ea.
Şi ea cu
chitara pe după cap.
Şi-atunci
plecam şi noi cu vacile pe
Dos,
Pe unde nu
ajungea niciodată soarele şi era zăpadă
Până târziu,
prin văgăuni, dar mai vedeai şi iarbă
Şi mai
încolo, în Vâlceaua lui Niţă, dam de Moşul Patru,
Cu boii lui
mari cât malul, cine îndrăznea să dea boii
Să se apuce
cu ai lui?
Dar erau
blânzi, nu se luau după ai noştri, nu-i scrijiiau.
Şi-l tot
miglişam să ne spună poveşti.
Nu trebuia
să-l rogi mult.
Mă, neamul
nostru e mare.
Străbunica
noastră, o chema
Sora, era
frumoasă
Şi mocanii
treceau de la Sibiu cu oile, se duceau
La Dunăre.
Erau păduri,
pe-aici, nu erau locurile muncite.
Şi coborau
din munte vara la câmpie.
Şi un cioban
de la Alun s-a îndrăgostit de fata asta
Sora
Şi trecea un
popă şi i-a cununat sub
Gârniţa
frumoasă,
Ea era
îmbrăcată cu vâlnic de lână, cămaşă cusută cu arnici,
Opinci în
picioare,
Şi ciobanul,
îl chema Radu,
A făcut casa
aci.
Au făcut
copii şi i-au numit după ea.
El avea un
frate acolo la Alun, care era sterp.
Şi le
trimetea vorbă, să se ducă nepoţii, să le treacă muntele
Moştenire.
-
Cum, avem noi un munte al nostru? ne înfierbântam
noi.
-
Aveam, dar staţi să vedeţi. Moşu Patru ofta.
- Ce să
vedem... uite-i colo... că tocmai se zăresc, Care din ei?
- Ho, staţi să
vă spun, că muntele nu se mută din loc,
Da' nu mai e
al nostru, că
L-a dat ăla
la neşte nepoţi de buric.
Au luat ăia
mireazul şi gata.
Bunicii mei,
oameni îndărătnici, de!
A deavu ţâcă
de oameni, moi.
Le-a trimis
vorbă să se ducă, le-a trimis, până
N-a mai
putut. Au şi plecat de mai multe ori...
Şi se punea
ploaia, ori vreo ninsoare şi se-ntorceau.
Şi-atunci
sterpul a dat moşia la nişte nepoţi de buric,
(Copii moşiţi
de el).
Când s-au mai
dus ei, mai încoa, unchiaşul murise
Şi pământul
îl dedese.
-
Cu munte cu tot? - Cu.
- Şi voi... un
străbunic de-al babei voastre
Era de la mare. ÎI chema Matei.
Era
marchidan. Venea cu cămila cu mărfuri, pânzeturi,
Barişe
de-mpropozit aşa, un fel de batice.
Şi s-a dat în
vorbă cu fata lui Drăghicioiu.
Şi ăsta n-a
vrut să i-o dea.
Şi la urmă el
s-a dus şi-a venit c-o pereche de desagi
Cu aur. Şi-a
făcut casă aici şi-a cumpărat pământ mult
Cu aurul ăla.
Asta e
obârşia babei voastre, Măria Ciucă.
-
Şi-a moşului Ion Bălan?
-
Păi, nu vă spusei? De la munte... Uite cum
s-a-ntâlnit muntele cu marea,
Mă gândeam,
alergând să-ntorc boii, care intraseră
În grâul lui
nea Miai. Ş-atâta ar fi trebuit,
Să mă prindă
Tropănel c-au luat boii o gură de grâu.
Să crezi, să
nu crezi poveştile lui moş Patru?
O bază, cât
de cât, tot trebuie să aibă şi vorbele
Unui bătrân,
doar nu le scornise el,
Aşa le auzise
din vechime.
Bizadeaua
Ce-mi staţi
ca nişte bizadele aci-n drum, cu mâinile-n
Şolduri?
Bă, bizadea! Bizadeaua dracului! Bă, puţă!
De obicei
copiii erau bizadele,
Noi care îi
încurcam pe cei mai mari,
Şedeam în
picioarele oamenilor.
„Să pună mâna
să lucreze - auzeam -
Să pună turul
la tânjală, că aici e de tras!
Da' cine cred
ei că sunt, să nu facă nimic?
Asta o spunea
Cătălina lui Ioane la ai ei.
Avea vreo 15,
un pluton întreg,
Şi i se părea
că mănâncă mult.
Ce să
mănânce, că rar apucau să se sature.
- Bă,
gămane!
Altul era
marda. „Marda dată ninciu!"
Şi dacă unul
nu lua lingura repede din strachină
I se părea că
e moale, nu e nimic de capul lui.
- Ce te linciureşti aci?