marți, 3 septembrie 2013

Nichita Stănescu



NICHITA STĂNESCU
(31 martie 1933–13 decembrie 1983)



◊◊◊
Orice scriitor începe prin a-şi spune propria sa viaţă prin cuvinte. Dacă el este cinstit cu sine însuşi, neapărat este cinstit cu toţi ceilalţi. La un moment dat, prin maturizare, un scriitor autentic, într-un fel sau altul, îşi va da seama că scopul scrisului nu este perfecţionarea cuvântului, ci mesajul pe care îl poartă cuvântul. Asta este secunda în care scriitorul devine scriitor. Biografia sa personală trebuie să devină impersonală şi cât mai larg coincidentă cu biografia cititorului.

(NICHITA STĂNESCU, Fiziologia poeziei)


POEZIA

Ea se hrăneşte din privirile fixe
ca să poată exista,
şi, când ochii se-nchid, se adapă
din întunericul eliberat de polii
asurzitori ai timpanelor.

Astfel trăieşte tot timpul,
deşi, uneori, se lasă să fie
visată în somn,
hrănindu-se numai cu legănarea
ciorchinilor de ochi
atârnând de nori.

Ea are articulaţii de paianjen
când alunecă-n tăcere pe suprafaţa sunetelor
şi se ridică la stele,
cu sine împreunându-se
ca să poată cădea înapoi, spre pământ.

Cu pavilioanele-albastre încordate,
numai viitorul o aşteaptă
să-i intre-n auz,
şi ea stă acolo, o viaţă, hrănindu-se
cu muzica sferelor. Apoi
se-ntoarce deasupra noastră,
spunându-se pe sine, în cuvinte.

POETUL CA ŞI SOLDATUL

Poetul ca şi soldatul
nu are viaţa personală.
Viaţa lui personală este praf
şi pulbere.

El ridică în cleştii circumvoluţiunilor lui
sentimentele furnicii
şi le apropie, le apropie de ochi
până când le face una cu propriul său ochi.

El îşi pune urechea pe burta câinelui flămând
şi îi miroase cu nasul lui botul întredeschis
până când nasul lui şi botul câinelui
sunt totuna.
Pe căldurile groaznice
el îşi face vânt cu aripile păsărilor
pe care tot el le sperie ca să le facă să zboare.

Să nu-l credeţi pe poet când plânge.
Niciodată lacrima lui nu e lacrima lui.
El a stors lucrurile de lacrimi.
El plânge cu lacrima lucrurilor.

Poetul e ca şi timpul.
Mai repede sau mai încet,
mai mincinos sau mai adevărat.

Feriţi-vă să-i spuneţi ceva poetului.
Mai ales feriţi-vă să-i spuneţi un lucru adevărat.
Dar şi mai şi, feriţi-vă să-i spuneţi un lucru simţit.

Imediat el o să spună că el l-a zis,
şi o să-l spună într-aşa fel încât şi voi
o să ziceţi că într-adevăr
el l-a zis.

Dar mai ales vă conjur,
nu puneţi mâna pe poet!
Nu, nu puneţi niciodată mâna pe poet!

... Decât numai atunci când mâna voastră
este subţire ca raza
şi numai aşa mâna voastră ar putea
să treacă prin el.

Altfel ea nu va trece prin el,
şi degetele voastre vor rămâne pe el,
şi tot el va fi acela care se va lăuda
că are mai multe degete decât voi.
Şi voi veţi fi obligaţi să spuneţi că da,
că într-adevăr el are mai multe degete...

Dar e mai bine, dacă-mi daţi crezare,
cel mai bine ar fi să nu puneţi
niciodată mâna pe poet.

...Şi nici nu merită să puneţi mâna pe el.
Poetul ca şi soldatul
nu are viaţă personală.

LA MORMÂNTUL LUI BAUDELAIRE

Trec pietrele, măreţ cadavru,
rămas cu ploile în unghi!
Mai neizbit, las trupul meu acesta
la gândul tău să-ncline un genunchi.

Rup floarea transformată în paianjen,
şi-o las pe tâmplă să-mi alerge suplă,
şi îţi întind privirea mea cea fixă
de din orbită să mi-o bei ca dintr-o cupă.

Prea obosit din naştere, acuma
comunici osteneala despuiată
a orei de februarie, cu ploaie
de stâncă subţiată şi de piatră.

Baudelaire, idee masculină
a zonelor neutre de neant,
mişcare iute în mişcarea alcalină,
virus ce eşti al sângelui gigant,

vărsat de mari, poeţii lumii,
care alcătuită-a fost să fie
din capete cu trunchi şi membre
de-o gingaşă anatomie,
limb, tu, pervers şi fără semn
al nemişcării dom de oase!
Las un genunchi în unghi solemn
în centrul unei ţări ploioase.

PREŞEDINTELE  BAUDELAIRE

Bolnav m-am dus la preşedintele Baudelaire,
Saturn îmi trecuse prin zodie
şi disperat că absintul e interzis în localuri
şi că, în genere, nici nu se mai fabrică

locuiam într-un spaţiu de clor
şi adeseori, scăpând frânele existenţei,
lăsam să se crape sub osul frunţii
frumosul meu creier cercetat de duhuri.

Îţi pierzi propria ta obsesie, mi-a spus,
şi i-am răspuns că de la o vreme sunt conectat,
şi că întreţin legături cu uriaşii,
un fel de Mercur purtător de veşti proaste.

Preşedintele mi-a surâs lăsându-mi, pe un umăr,
scheletic braţul lui, amintindu-mi de faptul
că moartea, ea însăşi, e o formă;
şi este la fel de perisabilă ca toate celelalte forme.

El a deplâns alături de mine
situaţia jalnică a albatroşilor
şi rărirea în lume a codrilor de simboluri,
degradarea cuvântului şi versul alb.

Preşedintele era de părere că, pentru cei vii,
experienţa tristeţii
este nepotrivită, îngrijorându-se totodată de faptul
conectării mele prea repezi la Cosmos.

Oricum te sfărâmi, mi-a zis,
caută să îndelungeşti măcar stafia
vreunei stări de spirit coherente
transcrisă în bunul nostru endecasilab.

Stăteam cu faţa vârâtă într-o floare violetă
şi întrucâtva fanată de sudoarea preşedintelui
care hotărâse să doarmă o perioadă
cu fruntea pe ea.

Plouă prea des, mi-a spus preşedintele,
şi asta face să sufere piatra
şi legiunile monştrilor anexaţi
care, uneori, ne slujesc silabele poetice.

El a mai precizat că limba poezească
este ameninţată de o aparenţă mult prea curentă,
şi a deplâns împreună cu mine
prea marele interes care se acordă
persoanelor fizice ale poeţilor.

Preşedintele Baudelaire şi-a lăsat scheletul mâinii
pe umărul meu, şi s-a interesat
dacă la următoarele alegeri voi mai avea de gând
să-l votez.

I-am spus că ,,da”, şi m-am despărţit
de el, conectat, ca să reintru
în acea atmosferă de clor, obosită,
în care îmi duc existenţa în ultima vreme.

EMIL BOTTA

El e despărţit de zbor
printr-o coajă de ou
şi printr-o nervură de frunză
e despărţit de umbră.
Cum să nu-l iubesc dacă
e frumos ca o turmă de oi
în amurg?
Cum să nu-mi fie dor de el
dacă este la fel de tăcut
ca un greier?
Ochii lui sunt masca orbului.
Fruntea lui e sărată ca marea.
Inima lui e şaua
lui Hamlet.

1

Ceaţa
înveleşte în sine
noul născut al luminii.

2
Te-ngălbeneşte
bănuiala mea
cum toamnele, frunzele.

3

Când te-am văzut
m-a lucit un vânt suav
de stea căzătoare.

4

Sirena remorcherului
în ceaţă,
gât de gâscă, tăiat.

5

Zgomotul camioanelor noaptea,
ceruri pustii,
tavane...
6

Acoperişul razelor, steaua.
Acoperişul ei,
el.

7

Avion galben,
pilot albastru;
cerul, un singur cuvânt.

8

Clang. În amintirea
vechii săbii
se taie gâtul nou. Clang.

9

Moartea e copil.
Ea suge drept lapte
nisipul clepsidrei.

10

Rămaşi fără trup, morţii
s-au ascuns în pământ
de ruşine.

11

Linişte,
e linişte...
ca şi cum m-ar gândi un arbore.

12

Iarna locuieşte sub toamnă:
eu locuiesc
sub o piatră.

13

Pe carapacea broaştei ţestoase
cad lacrimi.
Plângi... sau plouă?

14

Nu există cuvinte,
ci numai dorinţa
de a vorbi.

15

Noapte întreruptă cu un strigăt.
Brusc visul
face umbră.

16

Pe zid apune lumina:
o altă ţară,
altă limbă...

17

De departe, totul
pare un punct.
Dar cine e aproape?

18

Adierea evantaiului
pe ovalul
unei pietre...

19

Libertate care se usucă,
a sângelui
de piatră.

20

Patul luminii mai luminos
decât lumina.
Ce coşmar!

21

Curgerea oului
din pasăre spre cuib:
aer nezburat!

22

Sperii patru porumbei,
ah,
de patru ori răsare luna!

23

Punând apa pe roţi,
trăgând-o pe uscat:
dezînecare.

24

Frunze galbene de salcie, pe lac.
Nu mă răsfrâng,
mă văd.

25

Cuvântul se dizolvă în piatră,
şi piatra în pietre...
Toamnă.

26

Şiroind de lumină,
un peşte-mi cade în braţe,
zburător.

27

La miezul nopţii tresar:
soare
răsare-n altă parte.

28

Unu plus unu,
fără să fim doi,
stăm unul lângă altul.

29

Mă muşcă un câine.
Ah, privesc prin el
ca printr-o fereastră.

30

Îngerul grâului
mi s-a aşezat pe mustăţi:
contemplu.

31

Tu eşti absenţa mea
cum visul este
absenţa treziei...

32

Cărămiziu ca o cărămidă,
fac loc
unei ferestre.

33

Ca o lăsare de seară
încep să plâng
lent născând grifoni.

34

Când mă săruţi, zeul mi-l săruţi.
Când pleci, pleci
de la mine doar.

35

Aur pe tăvile norilor.
Ospăţ de zei
sub orizont.

36

Contemplai
cu ochi nemişcaţi.
În locul lor, pietrele clipeau.

37

Întunecând întunericul,
iată
porţile luminii!

38

Stejar tăiat.
Pe buturuga lui
se odihneşte vântul.

39

Timpul gâlgâie împroşcându-mă.
Scap
securea din mână.

40

Înnodat ca aerul
sub aripile ciocârliei
sunt.

41

Tu,
rază scurtă de stea oarbă.
După scris, tăcerea mâinii.

42

Noi doi,
voi patru şi ei opt.
Ah, cât de verde pare iarba!

43

Dacă timpul
ar avea frunze
ce toamnă!

44

Ah, tu,
numai la mine nu mă uit
ca la mine însumi.

45

Chiar şi singurătatea
am să mi-o las pe pământ
atunci când voi muri.

AUTOPORTRET

Eu sunt ferestrele unui zid
care nu a fost încă
ridicat.