luni, 14 octombrie 2013

ALLEN GINSBERG, VERSURI



ALLEN GINSBERG

„S-a născut în 1926 la Paterson. (...) Din operele sale
cităm: Howl and other Poems (1956); Kaddish and other Poems
(1961); Empty Mirror; Early Poems (1961);
 Reality Sandwiches (1963); Ankor Wat (1968);
Airplane Dreams (1968); Gates of Wrath (1972);
The Fall of America (1973); Iron House (1974).
Allen Ginsberg – poet al dezrădăcinării şi protestului
faţă de societatea în care trăieşte – deşi contestat
pentru excese libertine în operele sale – e un mare talent.
Chinuit şi torturat de experienţele sale de viaţă, 
 aproape doborât, el are puterea de a se ridica
şi de a învinge.“

UN MAGAZIN CU AUTOSERVIRE ÎN CALIFORNIA

Mă gândesc la tine în seara asta, Walt Whitman, pentru că
m-am plimbat pe trotuare, pe sub copaci, cu o teribilă durere
de cap, stingher, contemplând luna plină.
În oboseala mea flămândă, şi târguind mereu imagini,
am intrat în magazinul de fructe cu autoservire, luminat cu neon,
amintindu-mi enumerările tale!
Ce piersici şi ce penumbre! Familii întregi cumpărând
noaptea! Pasaje pline de soţi! soţi în avocados, copilaşi
în tomate – şi tu, Garda Lorca, ce căutai acolo, printre pepenii verzi?

Te-am văzut, Walt Whitman, fără copii, singuratic mâncău bătrân,
căutând printre alimentele din frigider şi uitându-te
la băieţii de la coloniale.
Te-am auzit punând fiecăruia întrebări (Cine a tăiat cotletele
de porc? Ce preţ au bananele? Eşti îngerul meu?).
Am hoinărit printre şi-n afara stocului de bidoane urmărindu-te
şi mergând în imaginaţia mea spre detectivul depozitu­lui.
Am mers împreună, cu paşi mari, în jos, pe coridoarele
lungi, în solitara noastră închipuire, gustând din anghinare,
dijmuind delicatesele glasate, fără a trece vreodată pe la casă.
Încotro mergem, Walt Whitman? Uşile se închid peste un ceas.
Ce cale indică barba ta în seara asta?
(Îţi pipăi cartea şi mă gândesc la Odiseea noastră
din magazinul cu autoservire şi îmi dau seama că bat câmpii.)
Ne vom plimba toată noaptea pe străzile pustii?
Copacii adaugă umbră lângă umbră, luminile se sting în case,
iar noi doi vom fi singuri.
Colinda-vom visând la pierduta Americă, dragostea stinsă,
automobile albastre pe şosele asfaltate, în drum
spre căsuţa noastră tăcută?
Oh, scumpe tată, barbă sură, bătrân singuratic – profet
al curajului, cum era America atunci când Caron a părăsit
luntrea lopătând cu prăjina iar tu ai ieşit pe malul fumegând
privind cum barca dispare în apele negre ale Letei?