ELEGIA ÎNTÂI
Cine, dacă-aş striga, m-ar auzi
dintre ale îngerilor cete? Chiar dacă vreunul
m-ar alipi deodată de inimă: aş pieri
de străşnicia mai puternicei lui firi. Căci frumosul nu-i
decât pragul înspăimântătorului şi-l îndurăm anevoie
şi peste măsură, aşa cum e, ne înminunează fiindcă, nepăsător,
nu ne-nvredniceşte să ne dea pierzării. Orişicare înger e înspăimântător.
Deci mă-nfrânez şi-mi înec într-un suspin întunecat
ademenitoarea chemare. Ah, de cine ne este, la urma urmelor, îngăduit
a ne sprijini? De îngeri nu, de oameni, nu,
iar iscusitele animale îşi dau de pe acuma seama
că nu suntem în largul nostru în lumea
pe care am tălmăcit-o. Ne mai rămâne, poate,
vreun copac, să-l revedem, zi după zi, pe-o dungă
de colină, ne mai rămâne strada ce ieri
am străbătut-o
şi răsfăţata unei deprinderi credinţă ce şi-a aflat
un cuib pe lângă noi şi a rămas astfel şi nu a mai plecat.
O, dar noaptea, noaptea, când vântul răsplin de largul lumilor
îţi scurmă chipul – cui nu-i rămâne ea, râvnita, blând desamăgitoarea
inimii stinghere, tovarăşa de trudă şi nesomn.
Îndrăgostiţii, oare, îi simt şi ei povara?
Înlănţuindu-se, ah, ei îsi ascund unul altuia soarta.
Cum, încă tu nu o ştii? Svârle din braţe golul
către spaţiile ce respirându-le ne-ngână; poate că păsările
văzduhul lărgit îl simt cu un sbor mai lăuntric.
Într-adevăr, primăverile avut-au trebuinţă de tine.
Stele-au sclipit înspre tine aşteptând să te înfioare. În trecut
s-a-nvolburat un val ce vroia să te legene, sau
cum treceai pe dinaintea, unei ferestre deschise, o vioară
ţi se dărui. Toate acestea fost-au menire.
Dar, cum i-ai răspuns? Nu erai tu mereu
încă risipit în aşteptarea-ţi, ca şi cum totul
ţi-ar fi vestit o iubită? (Unde să-i dai adăpost
când mari străinele gânduri îţi vin şi se duc
şi ades rămân în zăcătorile nopţii?)
De te încinge dorul, cântă iubitoarele.
Vestita lor simţire mai poate încă mult spori în nemurire.
Cântă pe cele – soarta aproape că le-o râvneşti – părăsite,
ce nespus mai iubitoare te-ntâmpină decât celelalte,
ostoitele. De la-nceput, mereu, reînnoieşte deneîmplinita slăvire.
Dă-ţi seama: eroul nu moare niciodată, chiar prăbuşirea
îi este prilej de a fi: cea din urmă-i naştere.
Pe iubitoare însă, istovita fire înapoi le soarbe în sine,
ca şi cum, a doua oară, puterile ei nu le-ar mai putea izvodi.
La Gaspara Stampa, cu gândul, poposit-ai de-ajuns
ca să meneşti vreo fată, pe care a părăsit-o iubitul,
să ducă mai departe îmbelşugata pildă a iubitoarei acesteia
simţind: trebuie să fiu asemenea ei?
Nu e sorocul, ca, în sfârşit, aceste bătrâne dureri
să rodească? Nu-i vremea ca, încă iubind,
să ne dezrobim de fiinţa iubită, şi, cutremuraţi, să ne învingem:
cum învinge săgeata vibrânda coardă ca, adunată toată în salt, să fie
decât ea însăşi mai mult! Căci nicăiri nu-i oprire.
Voci, voci. Ascultă, inimă, cum în vechime
doar sfinţii ascultau: că-i ridica năpraznica chemare
de la pământ; ei, însă, denecrezuţii, îngenuncheau mai departe
şi nu luau în seamă: aşa le fu dat să audă.
Departe de tine gândul că ai putea cumva să înduri glasul
Atotputernicului. Ci Adierea ascult-o,
neîntrerupta vestire
înfiripându-se din tăcere.
Dinspre morţii cei tineri vine o boare în susur spre tine.
Nu ţi-a grăit liniştit soarta lor
sub bolţi de biserici, oriunde la Roma şi Neapole?
Sau ţi s-a-ncrustat în adânc vreo sublimă inscripţie
ca aceea de pe tabela din Santa Maria Formosa.
Ce-mi vor? Domol să le înlătur
părelnica nedreptate, care puţin le stânjeneşte uneori
neprihănita mişcare a
duhului.
Fireşte, e ciudat să nu mai
locuieşti pe pământ,
deprinderi abia dobândite să le pui deoparte,
să nu mai dai înţelesul viitorului omenesc trandafirilor
şi altor lucruri, ce-s făgăduinţă bogată, fiecare în felul său;
tot ce ai fost în nesfârşit sfielnice mâini, să nu mai fii,
şi chiar propriul tău nume să-l lepezi
ca pe o jucărie stricată. Ciudat, să nu-ţi doreşti mai departe
dorinţele. Ciudat, să vezi cum tot ce se înmănunchia
flutură risipit în spaţiu.
Iar fiinţarea în moarte e grea. Mult trebuie să înveţi din nou
înainte de-a fi în stare, pe-ncetul, să simţi o fărâmă de veşnicie.
Din parte-le, cei vii greşesc cu toţii întru aceea
că osebesc prea mult. Îngerii (se spune) de multe ori
nu ştiu de colindă printre făpturile celor vii
sau printre morţi. Veşnicul fluviu, necontenit, duce-n viitoare cu sine
prin cele două tărâmuri, vârstele toate, copleşindu-le glasul în amândouă.
Până la urmă, cei petrecuţi timpuriu nu mai au nevoie de noi.
Lin se desvaţă de ce-i a pământului, cum blând, pe măsură ce creşti,
te desprinzi de la pieptul mamei. Ci noi, însetoşaţii după
marile taine şi care, ades, din cerniri
ne făurim propăşire în har – : putea-vom fără ei să fim?
E de-nzadar legenda că-ntâia melodie cândva se născu,
pustia-ncremenire cutezând s-o străbată, pentru a-l plânge pe Linos,
şi că în spaţiul spăimântat, în care, fulgerător şi pentru veşnicie,
un tânăr aproape divin dispăru,
golul se-nvolbură în Undirea ce astăzi
pe noi ne răpeşte, ne dă mângăiere, ne-ajută?
ELEGIA A ŞASEA
Smochinule, e-atâta vreme
de când preţuiesc
cum floarea, aproape în
întregime, o depăşeşti,
şi-n miezul rodului,
hotărât timpuriu, la sorocu-i, să lege,
fără slavă-ţi îndesi taina
neprihănită.
Întocmai conductei
havuzului, încovoiatele-ţi ramuri
sucul îl poartă în jos şi
spre 'nalt: iar el, pe jumătate-adormit,
se avântă
din somn în desfătarea celei mai dulci din îndeplinirile sale.
Precum Zeul în lebădă...
Noi însă zăbovim,
ah, ne fălim cu-nflorirea,
şi-n târzielnicul miez
al rodului nostru până la urmă totuşi ivit,
pătrundem cu gustul amar al trădării.
Puţini sunt aceia al căror
imbold înspre faptă
creşte atât de puternic,
că-i scoală de-ndată şi-ntr-al inimii plin dogoresc
când ispita-nfloririi, cum boarea mulcomă a nopţii,
a gurii frăgezime şi pleoapa le sărută:
Eroii, se pare, şi cei meniţi mai devreme lumii de dincolo,
cărora Grădinarul-Moarte într-alt chip le arcuieşte vinele.
Aceştia-s clocot năvalnic: zâmbetului lor
o iau înainte, cum telegarii înhămaţi la carul de luptă, biruitorului
rege,
în linele imagini limpezite în piatră din Karnak.
Uluitor de aproape e totuşi Eroul de morţii cei tineri. Dăinuirea
nu-l turbură. Înălţarea sa e fiinţare; necurmat
se smulge cu totul înainte şi în altă constelaţie trece
a primejduirii de sine continue. Acolo puţini l-ar afla. Dar,
destinul, ce-n sumbră
tăcere ne înfăşoară, înflăcărat deodată,
îi dă glas minunat
înlăuntrul furtunii învolburatului său tărâm.
Pe nimeni, altcum, ca pe el nu-1 aud. Negândit mă
străbate,
împletit cu iureşul
vântului, întunecatul lui sunet.
Cât de bucuros m-aş ascunde din faţa dorului: O, dacă-aş fi,
dacă-aş fi un copil, sau de încă mi-ar fi îngăduit să ajung
şi, în viitoarele mâini sprijinit, să şed şi de Samson
să citesc, cum maică-sa nimic la început, şi-apoi totul născu.
N-a fost el, încă din sânul tău, o, mamă – erou, nu început-a
încă de-acolo, din tine, poruncitoarea lui alegere?
Puzderii în pântec s-au frământat şi-au vroit el să fie,
dar iată: el înşfacă şi lăsă, alese şi izbuti.
Iar când se opinti în coloane, din lumea trupului tău
el într-o lume mai strâmtă răzbi, unde alese
şi izbândi mai departe. O, mame de eroi,
voi obârşii de fluvii nestăpânite-n diguri! Prăpăstii voi, în care
cu tângă prelungă de pe marginea piscului inimii, dinainte,
viitoare jertfe ale fiului, copilele, s-au prăbuşit.
Căci, vijelios eroul străbătu popasurile dragostei,
fiecare ridicatu-l-a-n slăvi mai înalte, fiecare lui hărăzită zvâcnire a
inimii,
dar, întors de pe-acum, sta el la capăt de zâmbet, un altul.
ELEGIA A OPTA
Făptura, cu toţi ochii ei,
vede Largul. Doar ochii
noştri sunt
ca şi întorşi şi-n juru-i
aşezaţi în întregime,
curse pândind ivirea ei
slobodă.
Afară ce viază, citim doar după chipul
necuvântătoarelor; căci
chiar din pragul vieţii
sucim de-a-ndăratelea
pruncul şi-l silim
să vadă întruchipări,
îndărăt, nu Largul, care-i
întipărit atât
de adânc pe chipul animalului.
Liber de moarte.
Noi, doar pe ea o vedem; neînlănţuitei
sălbăticiuni
îi stă pieirea pururi în
urmă,
iar înainte-i îl are pe
Domnul, şi când colindă,
în veşnicie colindă, aidoma izvoarelor.
Niciodată nu ni se-ntinde, nici o singură zi,
spaţiul cel pur dinainte, în care florile
se deschid nemărginit, E numai lume necontenit
şi nicicând Fără-de-nu-niciundele:
Neîntinatul, Nestrăjuitul,
pe care-l respiri
şi-l ştii nesfârşit şi nu-l râvneşti. Ca prunc
câte unul se pierde
într-Însul, tăcut,
şi e zguduit. Ori altul
moare şi este.
Fiindcă în tinda morţii nu
mai zăreşti moartea
şi-ţi pironeşti căutătura-n
afară,
în felul poate, de
nepreţuit, al necuvântătorului.
Îndrăgostiţii, de n-ar fi
celălalt să ascundă
vederea, sunt tare aproape
de El şi se înminunează...
Ca din nebăgare de seamă li
se arată
îndărătul celuilalt...
însă, niciunul nu trece
de celălalt mai departe, şi
din nou se-nverigă lumea.
Cu faţa întoarsă spre cele
create, mereu,
numai asupra lor desluşim
oglindirea Slobodului,
întunecatul de către noi.
Sau poate, un animal, unul
ce nu cuvântă, îşi înalţă
privirea şi liniştit ne străbate.
Aceasta se cheamă destin: a
fi faţă-n faţă,
nimic mai mult şi mereu
faţă-n faţă.
Conştiinţa noastră animalul
de ar avea-o, neşovăitorul,
ce vine către noi, dar
mersu-n sens contrar şi-l ţine mai departe –,
ne-ar întoarce şi ne-ar
răpi pe drumul său.
Fiinţa lui, totuşi, îi este
nesfârşită, necuprinsă şi
fără ochire
asupra stării sale, pură,
cum şi privirea.
Iar unde noi vedem viitor,
acolo el vede Totul
şi pe sine însuşi în Tot,
izbăvit de-a pururi.
Cu toate acestea,
pânditoarea, calda sălbăticiune
ascunde apăsarea şi grija
unei mari restrişti.
Căci şi pe ea o urmăreşte
necontenit ceea ce pe noi
ne copleşeşte adesea, –
amintirea
că, înspre ce te îndrepţi
cu toată fiinţa,
a fost cândva mai aproape,
mai credincios, şi alipirea
nemărginit de blândă. Aici,
totu-i îndepărtare,
şi-acolo a fost răsuflare.
Asemuind-o cu cea dintâi,
patria lui de-a doua îi
pare corcită şi pradă vânturilor.
O, fericirea măruntei creaturi
pururea rămânând în pântecul ce-a
zămislit-o;
o, norocirea musculiţei, ce
încă se zbenguie înăuntru,
chiar când îşi prăznuie
nunta: căci pântecu-i totul.
Cată la siguranţa abia
şovăielnică a păsării, care,
prin obârşia ei, străvede
cele două tărâmuri
ca şi cum ar fi sufletul
unui etrusc
desprins dintr-un mort
închis într-un sarcofag
având pe capac, totuşi,
efigia trupului său odihnind.
Şi cât de năucită e făptura
ce trebuie să zboare
deşi e odraslă de pântec.
Înspăimântată parcă
de ea însăşi, zbucneşte
prin aer, cum o fisură
ar despica o ceaşcă. Astfel
se înscrie dâra
liliacului în porţelanul
serii.
Ci noi: privitori, mereu,
oriunde,
spre toate-aplecaţi,
nicicând aievea în Larg!
Suntem răsplini. Orânduim.
Fărâmiţare.
Din nou orânduim şi
fărâmarea-i partea noastră.
Cine ne-a răsucit aşa,
încât
orice am face, suntem ca
unul care pleacă. Ca şi acesta,
ce-ajuns pe cel din urmă
deal, de unde i se-arată
întreagă valea lui de
baştină încă o dată,
se-opreşte, se întoarece,
zăboveşte –,
trăim şi noi si ne luăm
întruna bun rămas.
ELEGIA A ZECEA
Fie-mi
dat, ca-ntr-o zi, la capătul cumplitei scrutări în străfunduri,
imn de
bucurie şi slavă să-nalţ unor îngeri consimţitori.
Niciunul din ciocanele inimii,
cele cu limpezi bătăi, niciunul
să nu
dea greş vreodată pe strune moi, şovăielnice, sau
prea
întinse. Chipul meu undit de lacrimi
mai
strălucitor să mă facă; plânsul meu nezărit
înflorească.
Atunci, cât de dragi mi-aţi fi voi, o, nopţilor,
dureroaselor.
De ce, nemângăiate surori, nu v-am primit mai smerit,
nu m-am
scufundat mai risipit
în
risipita voastră cosiţă? Noi, risipitorii durerilor.
Cum mai
pândim, în cumpăna amară, de nu li se-arată, poate, sfârşitul.
Ele,
însă, ne sunt aievea frunzişul ce răzbeşte al iernii tăiuş,
rostlaurul
nostru întunecat, unul din anotimpurile anului de taină –,
nu doar
timp vremuind –, ci loc, aşezare, vatră, glie, lăcaş.
Vai,
cât de străine ne sunt, neîndoios, străzile Cetăţii-Durere,
unde,
în liniştea strâmbă, din prea mult sunet alcătuită,
se
vânzoleşte trufia larmei, cu aur poleită, dintr-al golului
calup
desprinsă, monumentul pompos.
Un
înger, o, cum le-ar zdrobi sub tălpi, spulberându-l, Târgul Mângăierii,
cel
mărginit de biserică, cumpărata de-a gata:
curăţică,
închisă şi dezamăgită ca un oficiu de poştă dumineca.
Afară,
în schimb, se încreţesc necurmat hotarele bâlciului.
Libertate
– scrâncioburile tale! Cufundarii şi panglicarii zelului!
Şi
baraca de tir cu figuri a norocului drăgălăşit
unde,
când unul mai dibaci nimereşte,
la
ţinta lovită se văd ţopăieli şi chiar zdrăngăne-o vreme.
Acesta,
isteţul, minat de ropotul aplauzelor şi jocul întâmplării,
se duce
clătinat mai departe; căci dughene îmbiindu-te cu tot ce pofteşti
şi nici
nu gândeşti, bat darabana şi lărmuie. Adulţii, însă,
mai au
de văzut îndeobşte, cum banul anatomic se înmulţeşte,
nu doar
spre desfătare: al banului organ sexual,
totul,
întregul, procesul –, aceasta te-nvaţă şi te face
fecund...
... O, însă, tocmai un pas mai încolo,
îndărătul ultimului uluc cu placatul „Ferit de moarte“,
licoarea amară, ce pare băutorilor dulce
cîând mereu noi distracţii mestecă lacom, sorbind-o...,
tocmai în spatele gardului, tocmai din locul acela, începe adevărata viaţă.
Copii se joacă acolo şi îndrăgostiţi se cuprind, – retraşi,
gravi, în iarba săracă şi cânii se hârjoană în voie.
Dar, şi mai departe omul cel tânăr e ispitit să se ducă; poate
iubeşte o tânără Tânguire... Pe urmele ei, ajunge-n livezi.
Ea-i spune: departe. Acolo-i al nostru sălaş... Unde? Şi tânărul o
urmează.
Ţinuta ei îl mişcă. Umerii, gâtul –, poate
coboară din strămoşi
străluciţi. Dar, de la o vreme o lasă, se-ntoarce din drum,
priveşte 'napoi, face
semn... De ce să se avânte? Pentru o Tânguire?
Doar morţii cei tineri, în
starea lor dintâi, de nepăsare
fără scurgerea vremii, când
se desfac din vechile deprinderi,
vin după ea cu drag. Pe
fete
le-aşteaptă şi se
împrieteneşte cu ele. Le arată domol
podoabele sale.
Mărgăritarele chinului şi vălurile fine
ale îndurării. – Pe tineri
îi însoţeşte
tăcută.
Însă acolo unde le este
sălaşul, în fundul văii,
o Tânguire dintre cele mai
vârstnice
îi stă într-ajutor
tânărului, luminându-l.
Noi fost-am odată, îi
spune, un neam glorios, noi, Tânguirile.
Străbunii săpau galerii,
acolo, în muntele cel uriaş; între oameni
afli uneori o ţandără
şlefuită de durere străbună
sau, dintr-un străvechi
vulcan, un grunj de mânie pietrificată cu zgrunţuri.
Da, de acolo veneau. Cândva avut-am din belşug avuţii.
Şi ea-l călăuzeşte uşor prin întinsul cuprins al Tânguirilor,
i-arată coloanele templelor ori ruinele acelor cetăţi
de unde, odinioară, Principii-Tânguire ţara
înţelepţeşte o cârmuiau. I-arată înalţii
copaci ai lacrimilor şi câmpiile aleanului înfloritor,
(cei vii le cunosc doar ca un moale frunziş);
i-arată dobitoacele cernirii, cum pasc, – şi câteodată
o pasăre speriată le străbate, în zbor întins, vederea,
conturând până departe hieroglifa ţipătului ei singuratec. –
Când seara se lasă, îi duce la cimitirul strămoşilor din Neamul
Tânguire,
al Sibilelor şi al Prorocilor.
Şi cum se-nnoptează,
colindă mai lin, şi curând
înlunat răsare, monumentul
funebru
peste
toate străjuitor. Frate bun cu cel de la Nil,
Sfinxul august –: chipul
tăinuitei cămări.
Şi-i uimeşte încoronatul
creştet, tăcutul
pentru vecie, faţa de om
aşezată pe al stelelor
taler.
Căutătura lui nu-l
osebeşte, buimăcită cum e
de moartea-i abia
împlinită. Dar, Tânguirea privind
îndărătul Pşentului,
tulbură bufnita.
Şi aceasta, atingând în
sbor lent de-a curmezişul obrazul
cu cea mai pârguită
curbură,
înscrie blând în proaspătul
auz de mort, pe o foaie
dublă
despăturită, denedescrisul
Contur.
Iar mai sus, stelele.
Neştiute. Stelele Ţării-Durere.
Aşezat, Tânguirea le spune
numele: „Aici,
priveşte: Călăreţul, Toiagul, şi constelaţia asta bogată
rosteşte-o: Cunună de Roadă. Apoi, mai departe, spre
pol:
Leagănul, Drumul, Cartea
aprinsă, Păpuşa, Fereastra.
Iar pe cerul din sud, pur
ca-n palma
unei mâini alduite, «M »-ul
cu limpede, strălucitoare văpaie,
ce-n tâlcuire înseamnă
Mumele...“
Ci mortul trebuie să-şi
urmeze calea; tăcută,
Tânguirea cea vârstnică-l
duce până la strunga din vale,
unde, sub raza de lună,
luceşte
Izvorul Bucuriei. Cu
veneraţie
îl numeşte, adaugă: „La
oameni
el este un fluviu măreţ.“
Se opresc la poalele
muntelui.
Şi
acolo, ea-l îmbrăţişează plângând.
Singur, se pierde el în
munţii Durerii Străbune.
Şi nici
măcar pasul nu-i mai răsună din ursita lui mută.
Cei
nesfârşit morţi, dac-ar fi să-i asemuieşti cu ceva,
ţi-ar
arăta, poate, ciucurii mâţişorilor atârnând
de pe
alunul golaş sau
ploaia ce cade pe glia
întunecată, primăvara.
Ci nouă, celor cu gândul la
fericirea
mereu suitoare, ne-ar fi dat să simţim
înfiorarea uluitoare
când fericitul, pierind,
se pogoară.