miercuri, 16 octombrie 2013

LÉON GONTRAN DAMAS, POEZII


LÉON GONTRAN DAMAS
(28 martie 1912 - 22 ianuarie 1978)


,,Doamne, nu mai vreau să merg la şcoala lor,
ajută-mă, rogu-te fierbinte, 
să nu mai merg acolo.
Spun ei că acolo, la şcoală,
trebuie să meargă un copil negru
spre a deveni domn de oraş,
domn veritabil.

Dar eu, Doamne, nu vreau
ce spun ei:
nu vreau să fiu domn de oraş, veritabil.
Guy Tirolien, Rugă

,,Luptând contra tendinţei de asimilare
cu orice preţ a burgheziei creole din care provenea,
obsedată să imite manierele şi felul de viaţă al albilor,
intră în conflict cu părinţii săi şi e renegat de aceştia;
suferă la Paris vicisitu­dinile unei existenţe precare,
împărţind ziua reclame pe străzi şi cărând
noaptea mărfuri în hale. […] E primul negru
ce publică la Paris un volum de versuri, Pigments (1937),
care apare exploziv, eliberat de influ­enţa formelor
prozodice franceze, tratând vio­lent teme specific
negro-africane, într-o notă de amărăciune ascunsă
sub o ironie caustică, ţâşnind uneori într-o nestăpînită revoltă.“
MIRCEA TRAIAN BIJU

CÂNTEC NEGRU

Viaţa
mi-au făcut-o
mult trudnică şi grea.

Azi şi mereu zilele îmi privesc trecutul
cu ochi măriţi de ură,
de ruşine.
Zilele inexorabil
triste
care n-au încetat
o clipă măcar să fie
în memorie
mereu ce a fost
viaţa-mi schilodită.

Dar pleacă odată,
strigoi
al timpului de odinioară,
cu a lui bătaie cu frînghii înnodate,
cu trupuri arse,
cu picioare şi spinări arse,
cu cărnuri strivite,
cu cărbuni încinşi,
cu fiare înroşite,
cu braţe zdrobite
sub biciul care mână plantaţia
şi adapă cu sânge sîngele meu,
adapă cu sânge zahărul
cnutul vătafului grozăvindu-se cerului.

CU TOATĂ BATJOCURA

Cu toată batjocura unora,
cu toată îngăduinţa altora
şi în paguba unora
şi în paguba altora
îi place inimii
o clipă aşa cum e
să scrie pe ziduri şi în alte locuri,
să strige cât poate peste acoperişurile oraşului:
jos TOT,
trăiască NIMIC,

cu care unii,
cu care alţii
vor semăna,
cu toată batjocura,
cu toată îngăduinţa.