vineri, 11 octombrie 2013

PETRE STOICA, POEZII



PETRE STOICA
UITAT PRINTRE LUCRURI UITATE

•MIRACOLE (1966)
•ARHEOLOGIE BLÂNDĂ (1968)
•MELANCOLII INOCENTE (1969)
•O CASETĂ CU ŞERPI (1970)
•SUFLETUL OBIECTELOR (1972)
•TRECĂTORUL DE DEMULT (1975)
•IEPURI ŞI ANOTIMPURI (1976)
•O NUNTĂ DE CENUŞĂ (1977)
•UN POTOP DE SIMPATII (1978)
•COPLEŞIT DE GLORIE (1980)
•PROGNOZĂ METEOROLOGICĂ (1981)
•ÎNTREBARE RETORICĂ (1983)
•TANGO ŞI ALTE POEME ( 1990)
•PIAŢA TIEN AN MEN II (1991)
•MANEVRELE DE TOAMNĂ (1996)

„Intrarea cu glorie a poetului în literatura contemporan
n-a fost legată doar de grupul Steaua. Poezia lui
Petre Stoica devine model atunci când literatura română
se leapădă de gravitatea înţepenită a regulilor oficiale.
Când poetul poate să aibă umor, ironie, când îşi permite
să se joace. Când devine om liber. Poet ironic, autoironic,
suav, poet al lumilor abandonate.
Petre Stoica devine unul dintre maeştri poeţilor provinciei.
Poezia lui Emil Brumam sau Ovidiu Genaru
(ca să dau doar două exemple) sunt prizate la dreapta valoare,
fiindcă critica „îşi făcuse mâna" pe literatura lui Petre Stoica.
Fiindcă trebuie să spun, Petre Stoica a fost unul dintre
poeţii iubiţi de critică; a fost unul dintre poeţii citiţi
şi comentaţi cu înţelegere şi iubire. Dacă exceptăm
primele momente ale întâmpinării, în anii dominaţi
de energiile rele ale prolet­cultismului, Petre Stoica
a fost considerat la dreapta lui valoare: ca unul dintre
profesioniştii de primă linie ai literaturii noastre.
De la Monica Lovinescu  şi Virgil Ierunca la Ion Negoiţescu
şi Gheorghe Grigurcu,  de la Nicolae Manolescu la criticii tineri,
asupra scrisului său au pronunţat propoziţii memorabile
toate numele însemnate ale foiletonului
de întâmpinare. Mai mult, poetul şi-a avut criticii credincioşi,
care i-au însoţit cu texte elocvente fiecare apariţie.
Trebuie să recu­noaştem în aceste gesturi
nu numai valoarea poetului, ci şi prezenţa lui benignă,
reconfortantă, civilizatorie, uneori pitorescă,
într-o viaţă literară care şi-l poate recunoaşte
ca pe unul dintre cavalerii ei fără pată şi reproş.“
CORNEL UNGUREANU

APROAPE O ELEGIE

Vultur cu aripi deschise ţi-am fost
cârlionţ de miel şi văl de lapte ţi-am fost
coapsă de chitară moale ţi-am fost
chitră şi smirnă şi smochină ţi-am fost
amnar pentru iască acerbă ţi-am fost
ploaie de mărgean pe brazdă ţi-am fost
floare de oleandru pe sân ţi-am fost
corabie lină şi încăpătoare ţi-am fost
ancoră în profunzimea mierii ţi-am fost
odgon din fir de mătase ţi-am fost
cătuşă eliberatoare ţi-am fost
etcetera etcetera ţi-am fost
un scorpion fantastic ţi-am fost
un coş cu roiuri de viespi ţi-am fost
gheară de liliac în păr ţi-am fost
cactus pe gură ţi-am fost
arici pe sâni ţi-am fost
osuar de crabi în aşternut ţi-am fost
hidoasă umbră de sepie în somn ţi-am fost
zgură şi smoală topită pe unghii ţi-am fost
o carte ruptă şi pătată cu vinuri ţi-am fost
suc de mătrăgună ţi-am fost
etcetera etcetera ţi-am fost

PE AICI...

Pe aici au trecut celebrii hoţi de cai
pe aici au trecut căutători de comori şi zlătari
pe aici a trecut un ridicător de greutăţi de la circ
a trecut un bătrân ursar melancolic
a trecut un vrăjitor cu mustăţi de crepdeşin
a trecut o carte cu tâlcuirea exactă a viselor
pe aici a trecut un dezertor cu eghileţi de ciulini
au trecut căleşti ţigări de foi şi păuni
au trecut butoaie cu sulf şi cu păcură
au trecut cocoşi de zahăr ars
a trecut o şaretă galbenă cu aripi verzi
pe aici a trecut o tabacheră cu muzicuţă
şi o călimară cu cerneală violetă
a trecut o hartă încă întreagă
a trecut un oleandru şi un pinten de argint
au trecut calupuri de unt
a trecut
un măcelar un hangiu un rotar

pe aici a trecut un incendiu
urmele lui se mai văd şi astăzi pe mâini

SUNT MULTE AMINTIRI

La bufet ţăranii beau ţuică fiartă s-a adus şi bere
sunt multe amintiri din războiul ultim îl ştim
uneori după-amiaza treceau prin lanuri dulci de secară
lejer cu armele în bandulieră
pe cartuşe înfloreau lacrimi purtau în raniţă
mărunte creioane chimice scrisori blăniţe de iepure fotografii
unii au fost cavalerişti ageri unul a fost sergent sanitar
unii au rămas cu faţa lipită de rădăcini căştile lor
adăpostesc vietăţi subterane sau poate se dizolvă în săruri
albastre
cine ştie
dar sunt şi alte amintiri altele exprimate cu glas răguşit
până şi în acest bufet acaparat de fum dens
timpul deşartă diamante false şi diamante adevărate
oricum în zorii zilei vor începe cu toţii aceeaşi muncă
sub aripa îngheţată a pădurii şi uitând
tragedii secrete

INTERVIU (I)

De ce trăiesc în mediul rural?
vedeţi aici mai există găini autentice
mărarul a rămas tot mărar
iar ciupercile sunt naturale
ca de altfel şi expresiile ţăranilor
da întreţin relaţii excelente în special
cu pădurarii
nu nu vă asigur
sunt de acord să trecem la altele
câte premii literare?
drept să vă spun nu-mi amintesc prea bine
mai importante cam vreo patru sute
desigur cel al crescătorilor de albine
m-a bucurat cel mai mult
primam cum ingenii laude
cartea mea de căpătâi?
trepetnicul
dintre fructele exotice prefer corcoduşele
nu pot răspunde scuzaţi-mă
eroare nu mă aflam în nici o cabină telefonică
mă aflam la Pago Pago
nu pot răspunde scuzaţi-mă
da da sunt absolut convins
azi nu mai fabrică nimeni arme de exterminare
evident cu excepţia viespilor
exact sunt foarte bogat
posed câteva creioane tocite şi mai multe flacoane
cu paciuli rude?
destule din păcate rude sărace
de unde aţi aflat?
bunica mea a murit de mult
într-adevăr îi plăceau acadelele
ce hobby?
ţintarul adevărul praştia cu recul
şi eu vă mulţumesc

INTERVIU (II)

Problemele mele financiare sunt rezolvate de mult
vă rog repetaţi întrebarea
da da şi cele sentimentale
dacă mai scriu?
îmi alcătuiesc opera completă
cine mă ajută? pândarii plasaţi lângă sat
planuri de viitor?
să învăţ patinajul artistic
deocamdată
mi-am comandat un zeppelin ca să fac
zilnic înconjurul judeţului meu preferat
dacă mă tem?
nu m-am temut niciodată
exact împărtăşesc acelaşi punct de vedere
pe care îl exprimaţi şi dumneavoastră:
omenirea mai are o şansă
ce părere am despre Shakespeare?
excelentă
despre poluare?
basme
nu încă nu mi-am făcut testamentul
o!
dansul meu preferat?
acelaşi tango
desigur că sunt unul din marii adepţi ai scoruşelor
dar îmi plac şi scrumbiile afumate
ajunge ajunge a sosit şi clipa
să terminăm sunt obosit
şi la urma urmei mi s-a stins si pipa

POEMELE MELE

Vai cât de mult vă înşelaţi vai
poemele mele nu au strălucirea cozii de păun
şi nici gust de migdale nu au
iartă-mă frumoasă domnişoară ilfoveană
ştiu că-ţi plac sonetele stropite cu eau-de-cologne
şi iartă-mă iubite profesor de liceu
ştiu că adori poemele al căror sens e obscur
altfel privirea nu ţi-ar fi încruntată
până şi în clipele în care faci amor
şi iertaţi-mă cu toţii voi care acolo sus în balcon
v-aţi aşteptat să arunc din gâtlej
lungi triluri de privighetoare tradiţională
dar gâtlejul meu e răguşit după atâta ţipat în pustiu
asta e situaţia v-o spun cu deplină sinceritate
poemele mele au duritatea pământului sărac
parfumul lor e duhoarea florilor căzute în şanţ
au strălucirea lămpii afumate
gâfâie ca o roabă din secolul trecut
au gustul unturii de peşte
au gustul fructelor pădureţe
au gustul vieţii refuzate
poemele mele copii părăsiţi în ploaie
poemele mele degete îngheţate
poemele mele saci cu zdrenţe
poemele mele da poemele mele glorioase
dacă nu vă plac
suflaţi-vă nasul
şi daţi în ele cu pietre

NOAPTEA

Poemele înseşi poemele scrise de mine
pe undeva la marginea pădurii din şes
luate brusc de vântul primăverii
au pătruns îndărătul unei uşi de la oficiul
pentru înregistrarea noilor cuvinte de dragoste
le-am regăsit târziu erau ofilite erau atinse
de bacilii revărsaţi din plămânii istoriei antice
noaptea pe străzi au apărut stropitoarele oraşului
ce voiau să spele? ce insinuau
şoferii cu cască la ureche?

PASĂREA ACEEA

Deschizând dimineaţa ferestrele
v-aţi gândit că într-o bună zi ar putea să vă zboare în casă
pasărea aceea vicleană şi sângeroasă fiinţa
încă nevăzută fiara despre care se spune în şoapte
că există cu adevărat că pândeşte îndărătul
comunicatelor de presă?
deschizând dimineaţa ferestrele
gândiţi-vă la marele la posibilul dezastru
şi de-abia după aceea admiraţi nuanţele ceaiului zilnic

ÎNTRUCÂT

întrucât nu trăiesc singur pe acastă planetă
în fiecare dimineaţă îmi scot capul pe fereastră
salutându-vă apoi vă întreb cum aţi dormit în casă
cu marţienii cu gândacii cu mulţimea prospectelor tehnice
mai cu seamă vă întreb dacă sunteţi dispuşi să luptaţi
împotriva tiparului care înoată nevăzut spre livezile voastre
unul râde altul se scarpină în nas iar altul îşi răsuceşte mustaţa
dar cineva ascultă, ascultă privind cum lumina
se retrage speriată în timp ce se înnegresc trandafirii din glastră

NIMENI

M-am culcat liniştit
dimineaţa toate cărţile mele
erau acoperite cu pete cu praf şi ciuperci
am căutat pretutindeni pianistul deghizat
am deschis dulapul robinetele frigiderul
toate din preajmă silabiseau nepăsarea
pe stradă lumea trecea radioasă
nimeni nu bănuia că poartă frunze uscate pe faţă
nimeni nu bănuia declanşarea
faimosului scurt-circuit despre care
se va scrie în viitoarele cronici

RECUNOAŞTERE TÂRZIE

Factorul poştal mi-a adus o diplomă
din partea lui Abraham a Sancta Clara
recunoaştere târzie pentru meritele mele în lupta
cu opinia broaştelor ţestoase şi totodată
pentru faptul că în anumite ore ale zilei
trec prin frizerii ţipând în gura mare
domnilor pieptănaţi toate gândurile perverse
turnaţi briantină pe aceste suflete aţipite
pentru că în anumite ore ale zilei ascult
tot ce nu încape în urechile voastre imense
pentru că îmi spune vecina care tocmai
adună cioburile farfuriei sparte simplu
pentru că

MORŢII NOŞTRI DRAGI

Morţii intră noaptea în casă
morţii noştri dragi
dau la o parte draperiile grele
aprind chibrite unde sunteţi întreabă
unde

nimeni nu-i aude

dormim pe o altă parte a pământului
visăm dragostea fericirea visăm dimineaţa
sunând ca un corn englezesc deasupra clădirilor
în care zi de zi fabricăm nemurirea în serie

nimeni nu-i aude

ei lunecă în bucătărie
îi întâmpină gândacii stacojii
mirosul sosurilor arse
boabele de piper risipite pe jos

rup din pâine înfometaţi
nu au mâncat nimic
de zece de douăzeci de cincizeci de ani
deschid frigiderul beau apă minerală
sunt însetaţi
de zece de douăzeci de cincizeci de ani

morţii noştri dragi privesc la ceas
nu mai ştiu să citească
se călăuzesc după rădăcinile ierbii
după harta cârtiţelor

furtuna
îi împrăştie înainte de revărsatul zorilor

pietrele încep să vorbească
maşinile încep să cânte
păsările încep să urle
ne jupui de pe faţă
pielea somnului transparentă

morţii noştri dragi

ei rămân în pulberea de pe haine
în murdăria de sub unghii
în noroiul de pe ghete
în funinginea din dosare

morţii pururea
morţii noştri dragi

PRIMĂVARĂ SOMPTUOASĂ

Femeile cară sacoşe cu legume cu peşte congelat
câteva cepe se rostogolesc lângă gura canalului
încet încet li se deschid delicatele aripi de sidef

bucuria se localizează-n zona epigastrului melancolia
dispare sub ficusul din vitrina hotelului

la colţul străzii Scufiţa roşie îşi scoate pantoful
îl scutură de pietricele şi-şi mângâie călcâiul ce pare
petală de trandafir prăfuită

în apropierea acestei scene înduioşătoare
doi inşi cu aer de peripateticieni beau citronadă
şi discută zgomotos
despre hidrogenul din cocoaşa metafizicii

un poet excentric se plimbă cu bicicleta pe cer
pedalează spre rima foarte rară
şi eşuează într-o cadă în care colcăie raci

pe stadion aleargă zebre şi o clipă mingea de fotbal
acoperă soarele virginal
coji de aur cad de pe umeri sudoare dulce picură
din muguri

în ceasornicele de la intersecţia bulevardelor
se aud pârâituri de oscioare şi murmur de insecte
placenta timpului se dilată enorm

este un du-te-vino festiv
este o fervoare verde
este o epifanie albastră

mâine intră-n tablou şi argintul rândunelelor

NUMAI PENTRU MORŢI

Poeme pentru femeile cu pubisul năpârlit
fericite însă că pot să-şi apese piciorul gros
pe tâmpla celui gata să-şi dea suflarea?
poeme pentru preotul care scheaună
lângă biserica dărâmată de el însuşi
sau poeme dedicate canibalului păros
care-şi clatină bărbăţia pe cărţile Universităţii?
Lirism pentru cine? Pentru borfaşul
transformat în filosof? Pentru şeful călăilor
care îşi primeşte acasă pensia în plic parfumat?
In nici un caz lirism pentru burţile care aşteaptă la coadă
cu o hazlie răbdare mioritică
Scriu numai pentru morţi – ei sunt singurii
care mai desluşesc ceva

ELEGIE

Minciuna preotului-broască în faţa credincioşilor
minciuna ieşită din burta grea a legiuitorului
minciuna adăpostită în vagine şi-n carii dentare
minciuna împrăştiată de urina noului filosof
minciuna înflorită pe pâinea tare ca piatra
minciuna mamei a tatălui şi a copilului în faşă
minciuna lipită de picioruşele gândacilor
minciuna rostită până şi-n clipa orgasmului

Doamne mântuieşte-ne şi aruncă o bombă cosmică
peste minciuna careţi de zi de zi
ne roade viscerele

SOŢIA CĂLĂULUI REACTIVAT
CITEŞTE BIOGRAFII NEROMANTICE

Georg Trakl fusese declarat nebun
pe când ţinea să-şi tragă un glonte în piept
la vederea răniţilor muribunzi
pe frontul negru din Galiţia

Pe George Bacovia l-au angajat impiegat
clasa a III-a şi i se da de scris la marea clădire
dar mâna lui era făcută
să cânte la vioară în amurg violet

Cesar Vallejo murea de foame
în capitala luminilor
într-o zi de joi
când afară ploua monoton
şi versul cădea în proză

Robert Desnos a fost transportat într-un vagon de vite
mai întâi i-au smuls aripile de înger
apoi l-au aruncat în hăul crematoriului
la Terezin

Jorge Luis Borges primise titlul
de inspector „al păsărilor
comestibile din Buenos-Aires“
însă moartea l-a găsit în labirintul cărţilor

Ossip Mandelştam a murit într-un gulag necunoscut
trupul său aruncat pe gheaţa Siberiei
l-au ciugulit corbi cu stea roşie pe piept

Alungat din templul culturii
Lucian Blaga a trebuit să asiste „mut ca o lebădă“
la hăcuirea sufletului românesc

Pe Ezra Pound îl plimbau într-o colivie
pe străzile nu mai ştiu cărui oraş turistic
din Italia fotbalistică

Sfântului Vasile VoicuJescu
mâna politrucului asiatic
i-a rupt cu bâta şira spinării
şi bătrânul blajin a murit făcând greva foamei

Cine or fi aceşti nătărăi?
întreabă şotia călăului reactivat
în timp ce lasă cartea din mână
şi soarbe cu paiul
din băutura limpede şi aromată
ca istoria secolului douăzeci

BUBUIE PĂLĂRIILE

Încep manevrele de toamnă
vulpile schiaună prostituatele se retrag sub plăpumi
nici negustorii de rachiuri şi nici parlamentarii gureşii
nu rămân cu mâinile împreunate pe pântece

cătina ciorile imploră protecţia brumei atâtea
şi atâtea fiinţe se ascund în hârburi până
şi teoriile filosofice intră-n talazurile putrefacţiei

din depărtarea răcoroasă din depărtarea vânătă
cresc tropote tropote
au început manevrele de toamnă
bubuie pălăriile toate se înclină în faţa artei
de-a învălui realităţile noastre şlefuite
de mâluri prin secole

PROFESORI DE VACARM

Am avut cu-adevărat bărbaţi iluştri
umbrele lor sunt devorate de spini şi de capre
înşiruiţi la tribuna anotimpului secetos
profesori de vacarm încinşi cu eşarfă naţională
între două sughiţuri şi o jerbă de ceaţă
invocă vestigiile iluştrilor crezându-se
ei înşişi emanaţia Olimpului

iar voi ascultaţi

DIN CRONICA BĂTRÂNULUI (II)

Mă îndepărtez de marginea orăşelului
culeg ultimele flori ale toamnei număr
fântâni secate şi ascult liturghia ciorilor
gesturi umile care mă ajută să uit
acea întâmplare penibilă
petrecută-în ziua întâlnirii mele
cu mâlul deghizat în femeie

SINGURĂTATEA NOBLEŢELE EI

Împăcare este numele tău bătrâneţe

la ceasul amurgului culeg legume
ud florile însetate de viaţă

cobor persienele aprind lumina
mă aşez la masă fac socotelile zilei
marele câştig mi se repetă şi-acum:
singurătatea nobleţele ei

şi vine noaptea lungă visul
care amestecă sâni sidefii cu săculeţi de tărâţe

împăcare este numele tău bătrâneţe

MOMENT ANACRONIC

Străbunica priveşte fotografia găsită în cufăr
îl redescoperă pe locotentul ei ulan
sau poate husar
era pe vremea când manevrele de toamnă
aveau nuanţa smochinei iar dragostea
purta în pat volănaşe

străbunica întoarce privirea spre clocotul grădinii
şi nu-şi dă seama de ce
brusc s-au înnegrit margaretele

FINALUL MANEVRELOR DE TOAMNĂ

Tropotul cailor se îndepărtează
manevrele de toamnă vor rămâne în amintire
ca un murmur de ape sub văzduhul molifţilor

peste liniştea searbădă din ţinutul vostru
se aşterne curând ninsoarea decizia albă
va condamna bolboroseala nimicniciei legile
comedianţilor umflaţi cu drojdii balcanice

sub privirile îngerului justiţiar

tropotul cailor se îndepărtează inima
presimte dreptatea anotimpului care acoperă
ruşinea ţinutului vostru